Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Den klärvojanta planen med manuset

Jag läser väldigt ofta (läs: en anings besatt) en samlad blogg med många kända/okända författare eller sådan som jag, som drömmer om en publicerat manus. Mycket underhållande blogg och väl värt besöket.

I alla fall. Några av mina favoriter där har jag bloggat lite om tidigare. De flesta av dem är debutanter. Och de går på mingel. Och släppfest. OCh snart kommer boken. Och en till nedräkning. Och väntar otåligt på recensionsdagen.

Ska jag vara ärlig så blir jag väldigt ofta tårögd när jag läser dessa författares totala glädje över publicerad bok/fest/recension eller vad det månde vara. Att efter år och åter år av arbete, blod, svett och tårar. Efter uppoffringar från både en själv och närmaste familjen så har man resultatet i sin hand. En bok. En pärm med en vackert omslag, en titel och ens helt egna namn. Kanske också tackord och försättsblad. Allt bara mitt arbete.

Och nu ska folk bedöma det. Se det med deras ögon. Fundera på vad författaren har lagt till och vad som är egetupplevt. Karaktärerna ska ut och spela deras liv. Snurra ett par varv runt i okända människors huvuden.

Ja, jag är avundsjuk. Blandat med väldigt glad för deras skull. Och ödmjuk. För hela processen, liksom. Få en ide´, tro på den, hitta tid i vardagen, skicka iväg till förlag, hantera refuseringar, skicka iväg igen, igen, igen, och sedan kommer det där samtalet. ”Du har skrivit ett väldigt fint manus. Grattis”. Och sedan stå där med boken i handen.

Inte för att jag är klärvoajant, men min plan just nu är så här. Jag printar ut alla mina manus. Lägger dem i en skrivbordslåda (den vänstra, högst upp), inväntar min framtida död (kan ta ett tag, men den kan en dag komma), folk upptäcker min blogg i ett arkiv ute i cyberspace, inser min genialitet, vopti kommer mina manus fram, min genialitet höjs till skyarna, barnen får ta del av försäljningspengarna och filmrättigheterna och jag ler på min luddiga moln medan jag sippar på en GT och knaprar hamburgare.

Så är min plan.

 

Single Post Navigation

Kommentera

