Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Tips för alla småbarnsföräldrar i Malmö

Vi har varit på Sjöfartsmuseumet som bor ihop med Tekniska museumet här i Malmö. De har fattat en väldigt basal sak.

Om ett museum ska överleva i dagens datum måste de hitta en profil som går utanför själva museumprofilen. Det bästa konceptet är att inrikta sig till barnfamiljer på något sätt. Föräldrarlediga letar nämligen ständigt efter ställen där de kan umgås samt springa av deras barn utanför dagistiderna. Kanske till och med under den tiden barnen inte är gamla nog att vara på dagis. Eller, som i vårt fall, man inte kunde ha Lilla Hjärtat på dagis samtidigt som Sötnosen var pytteliten. Hjälp vad jag besökte lekplatser då. Jag har aldrig varit en stor favorit av sandlådor och gungor, men efter den föräldrarledigheten har jag utverkat en grav allergi.

Vilket fall som helst. Sjöfarts- och tekniska museumet i Malmö har helt klart rätt strategi. För fyrtio kronor för en vuxen (20 för student, vilket jag fattade lite sent att jag faktiskt är) går alla barn under 13 in gratis. Första våningen är massor av flygplan och tåg av olika slag. Det rör på sig, pyser och man får gå in i cockpit. Till och med en flygsimulator finns. En ubåt är öppen att gå in i. Sötnosen tyckte det var lite läskigt med alla rörliga delar, men Lilla Hjärtat flög runt som aldrig förr.

Tills vi kom ned till källarvåningen. Herre min dag vilken barnvänlig källarvåning. Alla barn från 0-13 år fick sitt. Jag snackar verkligen fick sitt. Det var mjukt underlag i ett stort rum där man antingen kunde leka i ett piratskepp, vikingabåt eller väja för hajar. Det var en kuddbåt får de allra minsta där ingen kunde slå sig medan föräldrarna bekvämt satt bredvid. Det var rutschbanor och flottar. Jag menar det, det var verkligen värt besöket bara den barnavdelningen. Vi satt där i två timmar och bara njöt av att ha barnen samlade, glada och aktiva.

Sedan gick vi en trappa upp. Jag var så himla kaffesugen, men man ska ju gå en trappa upp nu när vi betalat för kalaset. Så jag jagade barnen en trappa upp. Och höll på att aldrig komma ut därifrån. Science Park kallade de det. Eller Tivoli tror jag de översatte det med. Ni vet allt det där som jag försöker undvika av lekar. PÅ ett vettigt sätt. Hur fungerar vätgas för att skjuta upp en raket? Hur fungerar en tornado? Tryck på knappen och ändra på solcellen på Turning Torso. Allt sådant. Mr Underbar och barnen var i extas. Verkligen i extas. I det rummet var vi i en timme, medan kaffetarmen vred på sig och plågade sig.

Alla som har undersökande och nyfikna barn samt alla som har barn som gillar att leka på schyssta, välgenomtänkta lekplatser ska gå på Sjöfarts- och tekniska museumet i Malmö.

Jag önskar verkligen att jag bodde närmare den platsen!

Single Post Navigation

Kommentera

