Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Vasalopp och blommor

Sedan jag flyttade hemifrån har jag av någon anledning haft som tradition att byta jord på blommorna samtidigt som jag tittar på Vasaloppet.

Jag hatar att byta jord på blommorna, men jag hatar inte Vasaloppet. Jag tror den logiska tanken var att det skulle ta ut varandra. Sedan är ju Vasaloppet inte ett program så där fullproppat av spänning som gör en fastklistrad vid tv-apparaten i alla de nio timmarna.

Starten och målet, ja. Allt det andra kan man kasta en blick på.

Då passar byta jord på blommorna väldigt bra.

Idag gick jag runt och pysslade med blommorna. Tyckte att de var lite väl hängiga för att vara april. Då slog det mig!

Jag har inte bytt blomjord i år!

Anledningen till det var att jag var i Grannlandet när Vasaloppet var. Långt nere vid den tyska gränsen satt jag och mamma och såg med fascination på hur farfar nu kunde ta in svensk tv. Där såg vi målgången på Vasaloppet. Inte hade jag en tanke på blommorna då.

Inte en enda tanke.

Om jag kan byta jord nu, utan Vasaloppet? Inte en chans! Verkligen inte. Traditioner är till för att hållas. Blommorna får klara sig till nästa år!

Single Post Navigation

Kommentera

