Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Långvarig stress ger bukfetma

Ja, jag har lite mycket runt öronen just nu. Det är planering på hög nivå för att jag ska få ihop det. En kalender med olika färgkoder finns både på jobbet och ständigt med mig för att hålla ordning på alla tidsplaner. Det är allt från inlämningsuppgifter, tentor, novelltävlingar, diskussionsforum, kundbesök, konferenser, kurser och herre min dag, jag vet inte jag…

Just nu är det rätt stressigt. För att säga det milt. Väldigt stressigt, kan man också säga. Utan att ta i med kraftord. Så där så att andningen blir ytlig och kommer aldrig helt nere i magen. Så där så att man, mitt uppe i ett projekt, funderar på när man ska börja på nästa. Som ett exempel. Var ute och sprang häromdagen. Fint väder, ett par plusgrader, var inne i skogen och allt kunde ha varit frid och fröjd. Om det inte vore för mitt ”om jag springer lite fortare så hinner jag hem och börja på artikeln lite tidigare och då kan jag…” osv. Ungefär efter halva spåret upptäckte jag att fåglarna kvittrade och himlen var blå. Att det inte var någon snö kvar. Och att min andning var en by i Ryssland. Helt obefintligt.

Jag läste Stefan Branth´s avhandling. Han hade studerat sjömännen på Whitbread around the world. Man kan ju tycka att det är en rätt motionsrik sysselsättning under en rätt så lång resa. Det ”roliga” var att han kom fram till att de blev bukfeta. ”Långvarig stress ger bukfetma”. Så pass ända till diabetes. Det är ju rätt otroligt. Han menar att ett Friskispass genomför på tex lunchen inte ger den avsedda effekten utan helt tvärt om. Man andas inte ordentligt, man jagar på i huvudet om allt som ska hinnas med och man ger sig inte tid att stretcha och slappna av för man ska tillbaka på jobbet.

Se, jag tror han har rätt.

Idag kunde jag inte knäppa byxorna. Satt med knappen öppen framför datorn. Tur att jag var ensam på kontoret just idag. Och att jag hade en fleecetröja att dra ned över baken. Antingen är jag gravid eller så är jag stressad.

Frågan är om det går att bota…?

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Långvarig stress ger bukfetma

  1. Veronica on said:

    Jag hoppas på gravid 😉

Kommentera

