Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Dags för förnyelse!

Jag ska iväg och shoppa på fredag. Det ser jag väldigt mycket fram emot. Jag är inte så säker på att min plånbok ser lika mycket fram emot det, men herre min dag. Det är väl ändå jag som är matte, liksom. Eller?

Det jag ska bland annat handla in är en synonymordbok. Har hört att man ska ha en sådan i sin bokhylla när man skriver. Lära sig nya ord varje dag och nyansera sin skrift. Det är bra, för det kan inte jag.

I enlighet med detta så har jag mina favoriter jag kör med. Det är väldigt mycket ”kastade en snabb blick”, ”log hon” (eller han om så ska vara. Jag är inte knusslig på det sättet), ”såg ned i bordet” osv osv. Tänkte att man kan ju variera sig lite.

Nu tänkte jag också faktiskt ta ett nytt ord varje dag och få in i ett inlägg.

Vi kan kalla det ”gissa det nya ordet”.

Fast, först måste jag ju inhandla den där boken. Jag återkommer om det!

Single Post Navigation

7 thoughts on “Dags för förnyelse!

  1. Dalkullan on said:

    Jag har en synonymord som inte används så ofta. Nordstedts, funkar det?

  2. Dalkullan on said:

    Synonymordbok ska det stå

  3. Jag har en med, men jag använder den mest när det är något ord jag inte kan komma på, som påminner om ett annat. Jag borde också förnya min vokabulär. Den känns hemskt torftig. Inte så mycket använda mer avancerade ord, utan bara lite mer variation. Tack för idén.

    • Varsågod! Hör av dig när du hittat ett riktigt bra ord att byta ut ”rodna” med. Det visade sig vara väl frekvent i mitt manus… 🙂

      • Jag tror man måste skriva om meningen ifall man vill ha variation på just det, typ ”hennes kinder blossade/hettade” eller något sådant. Det finns säkert synonymer men de är nog av den förlegade sorten man inte använder idag, typ ‘blygas’ 🙂 Annars kan du ju använda ett annat symptom på genans typ personen tittade ner i marken/vek undan med blicken eller stack händerna i fickorna, skruvade på sig eller nåt sådant.

      • Tänk, jag har inte skrivit ”blossa” en enda gång. Det får vi ändra på. Tack!

Kommentera

