Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Boktips: ”Det borde finnas regler” av Lina Arvidsson

För lite mer än ett år sedan gick jag en skrivarkurs där Lina Arvidsson var kursledare. Hon uppmuntrade mig in i Manus 1. Tack för det!

För ett par veckor sedan fick jag hennes debutroman ”Det borde finnas regler” (Gilla Böcker)  sänd med posten, signerad och fin. Stolt som en tupp var jag, fast jag aldrig träffat Lina. Men vi är faktiskt Facebooks-kompisar. Joråsåattde…

Direkt från hemsidan:

Mia och Mirjam är fjorton år och bästa vänner. De bor i en håla och är sjukt uttråkade. Mirjam löser detta genom att bli kär i Per Hyllen:

”PER HYLLÉN = Jävligt gammal och ful. Mirjam ljög i början och sa att han var tretti, men sen försa hon sig och nu vet jag att han är fyrti. Det är ofattbart gammalt! Det är liksom som min pappa ungefär. Jag har målat upp en hotbild, alltså en sån man gör på brottslingar, för att lättare kunna kartlägga dom. Informationen har jag fått från Mirjam, som inte kan få nog av att prata om honom. Man tror inte det kan finnas så mycket att säga om en ful gammal gubbe. Men det gör det tydligen.”

 Mia är äcklad, och kanske lite avundsjuk. Tills hon träffar Vlad, som har hatt och hängslen och spelar i band och har hoppat av gymnasiet och skriver en roman på skrivmaskin ”för att han gillar ljudet”. Att vara med honom känns som magi, som overkligt, som sockerdricka. Men det är så svårt att vara sig själv. Hur ska man kunna vara det om man inte ens vet vem en själv är? Är det nån som har tänkt på det?

Man kan kan inte värja sig mot det otroligt skickliga språket i den här boken. Lina har ett absolut språkgehör och den har hon nu lagt på fjortisars nivå. Jag tvivlar inte ett ögonblick att det är så fjortisar pratar, även om jag inte ens kom ihåg det själv eller känner speciellt många fjortisar. Det är bara så de pratar för det har Lina bestämt. Genialiskt. Läser man bloggar och recensioner på nätet så är det i särklass den största komplimangen hon får. Den coolaste var från MorgonTV när Magnus Utvik utvek (haha) sig om Lina som ”jag kan inte förstå att detta är debuten för det känns som om hon har skrivit trettio”. Vem (jag säger vem!) vill inte höra det??

Boken är också full tonårsångest. Tankar hur det kan vara, ska vara, kommer att bli. Och att man faktiskt befinner sig i en håla, långt borta från det där livet alla pratade om.

Det är tonår som rör sig runt idoler, kärlek, och väldigt mycket vänskap. Så där in till döden vänskap. Utan mina vänner finns jag inte. Den slags vänskapen.

Minns ni hur det var då? Läs den! Minns ni inte? Läs den. Om så för era barns skull. Speciellt dem som är på väg in i tonårslivet.

När jag slår igen boken efter sista sidan inser jag hur mycket jag inte gillade tonårslivet. Och hur mycket jag verkligen inte vill tillbaka dit igen.

Stackars, stackars mina barn…

Single Post Navigation

6 thoughts on “Boktips: ”Det borde finnas regler” av Lina Arvidsson

  1. Anna Wederhök on said:

    Ska följa din uppmaning och läsa innan barnen kommer in i tonåren. Vill man minnas???

  2. Jag minns. Men vill hellre glömma. 🙂

  3. Tack för fin recension, Eva! Kul att du gillar min bok och mitt språk, va glad jag blir. Och jag hejar på fler manus från dig. Ge förlagen vad de tål bara!

    • Ditt språk är asgrymt! Så pass att man själv pratar så efter man läst boken. Inte direkt poppis bland de yngre generationerna.. Eller hos min man för den delen…
      Fler manus? Här bara öser det ut. Förlagen har ingen aning om vad som väntar dem. 🙂

Kommentera

