Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Markus Zusak som födde ”Boktjuven”

I en annan blogg, Boktjuven, diskuterade vi det faktum ifall Markus Zusak publicerat fler böcker än storheten Boktjuven. Naturligtvis drog jag iväg till Byns bibliotek (där jag är månadens låntagare, dit och kolla in mina böcker!) och lät bibliotekarien att kolla upp saken.

Hem fick jag tre böcker. ”Knockout”, ”Fighting spirit” och ”Jokern”. Alla utgivna på Wahlströms. Jag läste också själv på lite. Det visade sig att han är från Australien. Roligt, jag hade alltid föreställt mig honom vara från Polen. Naturligtvis helt baserat på namnet. Där kan man bara se.

Böckerna jag fick i min hand var föregångarna till ”Boktjuven”. ”Knockout” är mera en novell än roman. Handlar om två bröder som betraktar sig lite som ligister fast de egentligen aldrig har lyckats genomföra något ligistaktigt (mer än leva rövare på bakgården, se skabbiga ut och inte ha ett mål i livet). Fighting spirit är fortsättningen på den ena brodern och hans livsval.

Är de läsvärda. Absolut! Som små berättelser. Välskrivna och med bra gestaltning. Bara sådana meningar som ”Och med ansiktet vänt mot himlen började jag yla. Jag sträckte ut armarna och kände hur allting vällde ur mig. Visioner strömmade genom min strupe medan det förflutnas röster omslöt mig. Himlen lyssnade. Staden gjorde det inte. Men det brydde jag mig inte om. Det enda jag brydde mig om var att yla så att jag hörde min egen röst, så att jag kom ihåg att jag var en pojke med kraft, en pojke som hade något att erbjuda världen.”

Att det är före ”Boktjuven” är givet. Att han är på väg mot ”Boktjuven” är lika givet. Han övar sig. Snirklar sig fram till sitt eget språk, sin ton. Att han har fått hjälp av redaktörer och lektörer längs resan är ju bara att gratulera. Alla parter.

Väntar på ”Boktjuven” som film. Vem ska spela huvudroll och vem är Döden?

Single Post Navigation

Kommentera

