Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Den blinde duschar kallt..

Idag tog jag och en kollega flyget ned mot södra delarna av Sverige för lite arbete. Underbart att mötas av snödroppar istället för snöglopp!

Efter en lång intensiv dag sitter jag nu på hotellet uppkrypen i sängen med datorn i knät och fjärrkontrollen på behagligt avstånd. Naturligtvis ska jag passa på att både skriva rapporter som manus samtidigt som bilder på den nya kronprinsessan ska tittas på. Allt på samma gång.

Min kollega hade varmt talat om duschen här på hotellet. Så pass att jag blev helt sugen på att ta mig en dusch innan jag slog igång datorn. Det var något med regndans och duscha i flera timmar i varmt strilande vatten som han orerade om. Det är ju alltid trevligt att bli av med lite nervöshormoner och resdamm. Härligt, och sedan ned i nytvättade stärkta lakan. Skriva hela natten (jag har lovat mig själv att inte släcka förrän 21) och vakna utvilad imorgon lagom till hotellfrukosten börjar.

Det är bara inte så enkelt som det kan tro att det låter.

Är man halvblind som jag är det alltid en utmaning att ge sig in i nya badrum. Alltid. Och det går sällan bra. Samma sak idag. Ett tag var jag nästan lockad att ringa in till kollegan för att få lite hjälp, men jag gjorde inte det. Fast det var tätt på.

Varför är det så att allt ska vara så high-tech? Varför är det så att allt ska vara så elegant och diskret att man inte hittar varken kallt eller varm eller vart det ska spruta vatten någonstans?

Varför är det inte standardiserade badrum på alla hotell så vi halvblinda kan hitta vägen fram.

Badrummet på det här hotellet är väldigt litet. Duschhörnan var liksom i ena hörnan, avskild med en glasvägg ställd tvärs över rummet. Inte en duschvägg. Inte en duschkabin. En glasvägg som jag, utan glasögon, absolut inte lade märke till när jag gick in på den lilla toaletten. Det var det första problemet. Det var heller ingen dörr på väggen in till duschen, så det tog ett tag innan jag mimade mig fram till ingången. För att göra en onödigt lång historia kort så kan jag säga att jag är rätt nöjd med att man inte få ha övervakningskameror på badrum. För det får man väl inte?

Det andra problemet det avstilade, designade stålrörsduschmunstycket. Jag såg i taket att det var en stor liksom regnstrilande munstycke samt ett löst avlångt munstycke hängandes vid sidan. Hur jag än letade knappar kunde jag inte hitta hur man växlade mellan de två. Det fick bli regndansen hela vägen igenom. Inget som fungerar på att få ut schampoo ur mitt hår, kan jag ju upplysa. Det tredje problemet var varmt och kallt vatten. Den fattade jag inte alls. Eftersom vattnet fortsatte strila kunde jag heller inte, med händerna, leta mig fram till andra knappar. För det var kallt. Riktigt kallt. Ett tag tänkte jag att det kanske var ett gammalt hotell, tar lång tid för det varma att komma fram (men det kalla går det tydligen fort för? Hur logiskt är det?). Men efter fem minuter tänkte jag att det var nog mitt fel. Igen. Så jag tänkte jag tar lite duschtvål och kör igenom lite fort här i allt det kalla. När jag ändå gjort mig åbäket att få av mig kläderna och hittat ingången. Just det ja. Rätt in i problem nummer fyra. Först hitta den lilla flaskan. Ta rätt. Och sedan öppna. Varför ska allt vara så svårt? Är det ingen som har gjort en marknadsundersökning på hur olämpligt det är att ha väldigt små plastflaskor som i dusch blir blöta och man ska (gärna lite morgontrött) få upp skruvkorken? Jag skulle gissa på att den designen som används på de flesta hotell inte skulle gå igenom kundkraven. Skulle gissa på det.

Efter mycket skruvande, svärande och dunkande i väggen, upptäckte jag att det inte var en skruvkork. Det var bara att dra rätt upp.

Vad hände med standardiseringsprocessen?

Så nu sitter jag småfrysande i sängen och ståtar med schampoo kvar i håret. Nästa gång tror jag att jag tar med mig en ledsagare!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Den blinde duschar kallt..

  1. Mattias on said:

    Haha, det är en intelligent dusch förstår du! Jag tror jag äter en bit saltlakritschoklad till. Ingen särskrivning här inte!

Kommentera

