Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Barnarbete?

Dags för ett litet gästspel från grannlandet igen. Det var ju ett tag sen.

Jag jobbar på ett dagis, min svärmor är utbildad pedagog. Jag har sett otaliga Dr. Phil avsnitt och läst högar av artiklar, blogginlägg och böcker om barns utveckling, behov och psykologi. Jag borde alltså ha lite kunskap omkring ämnet ”barnuppfostran” men som så många andra ser jag mig själv begå misstag varje dag. I hettans ögonblick, på grund av sömnbrist, stress, lathet eller andra förmildrande omständigheter.

Mitt senaste tilltag i ämnet uppfostran faller dock inte min man på läppen. Så här är det. Våra stora killar, 4 och 6 år gamla, har under senare tid börjat komma in till oss på nätterna för att sova i vår säng. Tillsammans med oss. Och deras bamsar. Och gärna den stora kulsprutan och ett par böcker också. Vi har dessvärre ingen kingsizebed. Så det är trångt. Och varmt. Och inte sällan vaknar man av en fot i ansiktet, en karatespark i magen eller ett finger som pillar en i örat. Hur som helst, jag vill alltså ha min säng tillbaka och har försökt att prata med killarna. Gått tillbaka med dem till deras egna sängar, suttit och hållit i handen till de somnat om, letat efter monster i garderoben och jagat bort spöken på vinden. Men de är som boomeranger och kommer trippande tillbaka in till vår säng innan jag hunnit tänka snark.

Nu är jag trött. Och desperat. Då skiter man i vad som är pedagogiskt riktigt och försöker hitta andra lösningar. Jag gör så här:

”Killar, jag vet hur ni kan tjäna pengar till massor av godis och glass när vi ska till Legoland i sommar!”

Intresset fångat.

”Om ni sover i era egna sängar hela natten får ni två kronor. Klarar ni en hel vecka i rad får ni ytterligare tio kronor. Förstår ni hur mycket egna fickpengar ni skulle ha om ni sover i era egna sängar, varje natt tills vi ska till Legoland?”

Vi gjorde snabbt ett schema där de får rita en glad mun för varje natt de klarat uppgiften och så tillverkade vi en spargris för belöningen. Det finns nu tre glada munnar av tre möjliga på schemat.

Ok, jag vet att det gäller att njuta av det så länge det varar. Nästa vecka tycker de säkert inte att det är så roligt längre. Men då är jag förhoppningsvis piggare och kan klara av några sömnlösa veckor till.

Så ja, jag betalar mina barn för att få sova ifred på natten. Frågor på detta? Kommentarer? Anmälningar?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Barnarbete?

  1. Asbra! Vad kan jag säga? Genialiskt! Bara att få sova på natten kan jag betala vad som helst för. I natt har jag varit uppe sedan 3.00. Och folk undrar hur jag hinner så mycket i min vardag. Tja, man hinner mkt från 3 tills det är dags att gå på jobbet liksom.
    Det låter som om det är win-win för alla. Kör på det!

  2. Inga frågor. Helt rätt taktik. Hos oss låter det så här:
    – är du kissnödig?
    – NEJ.
    – men vi ska ju ut och åka bil nu, testa att gå på toaletten innan.
    – JAG ÄR INTE KISSNÖDIG!!!!
    – du får en krona om du går och provar.
    – *soringer och kissar direkt*

Kommentera

