Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Tidskapare – Städa under skrikfas

Det var ett tag sedan jag kom med ett tidskapartips, men idag kom jag på ett riktigt bra ett. Det var nästan svårt att slita mig från Svamp-Bob ett litet tag för att delge er det (NOT!).

När jag kom hem från jobbet idag satt alla tre i badkaret. Redan i hallen hörde jag förnöjda glada utrop och jag såg framför mig rosiga lyckliga barn. Underbart.

Tills jag kom hem som sagt. Då bröt kaoset ut. Jag fick börja med att gå in med hela handen och peka vart skåpet skulle stå. Lilla Hjärtat fogade sig rimligt snabbt, men Sötnosen var inte alls med på tonerna. Hon vägrade lyssna på vad jag sade. Eller rättare sagt. Hon plockade raskt bort ordet ”inte” i meningen. Så det skvättes över hela golvet, det kastades med leksaker och det dracks badvatten.

Efter en del tomma hot fick man ju sätta ned den där berömda svajiga foten rejält och säga ifrån. Med så lugn stämma som möjligt. Det gav naturligtvis effekt. På signalhornet.

Hon bröt ihop å det grövsta. Skrek och gormade så att Lilla Hjärtat tog ett förskräckt skutt ur badkaret och sprang ut i säkerhet hos Mr Underbar och Lilleman. Hon gastade och betedde sig så att jag (återigen) var glad för att vi bor i hus och inte lägenhet. Inte för huset som sådan (läs Husmyten) men för grannars skull. Så godhjärtad är jag.

Man kan inte lämna en helt hysterisk Sötnos i badkaret fast vattnet för länge sedan redan spolat bort i avloppet. Eftersom jag har svårt att sitta sysslolös så tog jag fram städgrejorna och började städa hela toaletten. Jag hann gno till och med bakom elementen innan hon lugnade ned sig så pass så vi kunde resonera lite om det nu var nattlinne eller pyjamas vi skulle ha på oss (jag vet, det är verkligen på den nivån. Det började med Hanna Montanaklänningen som jag lyckades byta till nattlinne eller pyjamas. Jan Eliasson, släng dig i väggen!). Medan hon funderade ytterligare på saken hann jag sortera alla svarta strumpor som ofta söker maka men hamnar oftast vid fel partner.

Så, mitt tidkapartips är att använda de där 45 minuterna när något barn har gått in i trotsväggen och bara kan skrika och kanske till och med måste skrika. Istället för att bli arg och hetsig så använder man energin till något helt annat. Städning fungerar på det mesta. Hur ofta torkar man av listerna? Hur ofta tar man hyllorna inne i badrumsskåpet?

Kanske egentligen bara medan man resonerar om nattlinne eller pyjamas.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Tidskapare – Städa under skrikfas

  1. Jag rensar vår lilla vagn med prylar medan jag sitter på toa. Och tvättar undersidan på handfatet från samma position. Och läser bloggar på mobilen medan pastavattner kokar. Och viker tvätt medan jag pratar i telefon. Men skrik-städ var nytt! Måste prova att röja i hallen vid nästa utbrott över vantar, mössor och andra ytterkläder som kan vara fel.

  2. Helt rätt! Hur i hela friden får man annars ihop vardagspusslet om man inte pusslar på detta sätt.

Kommentera

