Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Chris!! Där var han ju!!!!

När jag skriver ihop en historia och på så vis får mig ett manus att jiddra lite med så har jag en bok där jag samlar mina karaktärer. Jag brukar ha en ganska så klar bild över hur personerna i boken ser ut, men eftersom jag har så dåligt minne måste jag få tag på de där bilderna och klistra in dem i en bok. Av någon anledning så är det viktigt för mig att jag hittar ”rätt” bild. Då menar jag inte bara den bilden jag har i huvudet utan att det faktiskt blir på en person från Australien (Manus 1) eller Montana (Manus 2). För att få till det brukar jag googla på namnet (jag har alltid bestämt namnet innan), yrket samt landet. Ibland brukar jag vara mera specifik än så.

Manus 1 utspelar sig alltså på en fårfarm i Australien. Jag har aldrig varit där och kommer nog heller aldrig komma dit (bara tanken på spindlarna…) så jag fick googla rejält för att få en uppfattning av landskap, hus och människor. En av huvudpersonerna är veterinären Chris så alltså googlade jag på Chris + veterinary + Australia. Det fantastiska var att den första bilden jag fick upp var nästan identiskt med den bilden jag hade inne i huvudet. Inte lika mycket surfartyp, men annars. Sjukt nära. Han printades snabbt ut och åkte in i boken. Väldigt nöjd var jag!

Häromdagen satte jag på tvn mitt på dagen. Det har knappt hänt här under föräldrarledigheten, men nu skulle det ju pillas med naveln (se tidigare inlägg).

Jag säger det bara. Jag höll på att trilla av stolen. Eller soffan om man ska vara petig. Där var min Chris! Utan att ens veta vad jag tittade på så visste jag det bara. Det var min Chris! Jag såg visserligen aldrig ifall han hade gröna ögon men annars, jo då. Jag satt som fastklistrad vid tvn och jag är glad att Lilleman roade sig gott med sin leksak för jag hade inte kunnat ta ögonen från skärmen.

Det visade sig att han är en stor tv-personlighet hemma i Australien med en serie som handlar om hans jobb på kliniken nära Bondi Beach. En serie som sträcker sig över flera säsonger. Väldigt känd tydligt. Där kan man bara se.

Han var inte bara lik min Chris, han är i det närmaste personifierade min Chris. Jag hade kunnat sagt innan vad han skulle säga. Även humormässigt. Det var nästan läskigt. Förutom den där skjortan som var lite för mycket uppknäppt och lite för stora surfaraxlar. Det passar inte min Chris. Men annars så. Jo då.

Jag tänker lite så här. När (se vad kaxig jag blev där!) min bok blir accepterad och när (heja mig!) den sedan blir filmatiserad så ska den riktiga Chris spela Chris med gröna ögonen. Lite som Mr Darcy i Bridget Jones Dagbok.  Vad tror ni om det? Måste ju helt enkelt fungera. Han behöver ju bara spela sig själv liksom.

Det är nästan väldigt väldigt synd att man ska börja jobba nästa vecka. Hur ska jag nu kunna glutta på min Chris varje dag klockan 13? Tips någon?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Chris!! Där var han ju!!!!

  1. Vilken kanal går den på? Många har ju play service på nätet.

    Klart han spelar rollen om den blir film! Vem kan motstå att du tänkt på honom när du skrev den. 🙂

  2. Eller hur!? Själv tycker jag nästan det är lite spoooky att jag inte ens visste att han fanns och så var han där. Som om jag plagierat honom. Fick besked från en i Australien idag att han är typ jättekänd. Där kan man bara se.
    Kanal sju, klockan 13 varje vardag. Så kan du kolla in honom.

Kommentera

