Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Traaaditiiiiiooner

Här under julen står ju tradition högt i kurs. Allt ska göras enligt traaaaditiionen. Gud nåde den som bryter mot den heliga lagen.

Jag brukar göra mitt bästa.

Enligt tradition ska det bakas lussekatter och pepparkakor, alla tillsammans i en härlig röra. Det är uppskattat. Speciellt pepparkaksdeg med ett glas mjölk. Tja, kanske inte så mycket av magen ett par timmar senare, men det är gott så länge det varade. Klapparna ska delas ut på ett visst sätt, Kalle Anka ska man tjata på ungarna att titta på fast man själv står i köket och snön ska aldrig ligga vit på marken. Allt enligt traditionen.

Traditionen bjuder också att alla barn ska ropa efter mormors köttbullar. Lika högt och ljudligt som de ropar efter mormors pannkakor hela året om.

Det får mig att fundera lite över vad för slags traditioner jag för vidare till mina barn. Jag hoppas ju inte det är argrynkan i pannan och den höga rösten, även om jag inser att det verkligen är tradition, närmast dagligen, på den varan. Det kommer heller inte vara mina köttbullar (de faller bara ihop) eller mina pannkakor (blir inte alls lika frasiga. Man kan kalla dem tjocka och äckliga). Kanske blir det det evinnerliga städandet och tjatandet? Det vore trist. Fast troligt. Troligt trist.

Jag vet att de gillar mina fiskrätter, men kommer det vara ”mammas fisk”, som sedan går vidare till att bli ”mormors fisk”? Jag vet att de gillar mina kakor, men tyvärr är de ju inte ens i närheten av min mors, eller mormors.

Just nu får jag hoppas att det blir tradition i mina små söta barns kommande familjer att kramas mycket och prata. Tänk om de någon gång kommer säga till deras kompisar ”runt vårt köksbord pratar vi alltid om hur dagen varit”, eller ”min mamma och pappa bråkar aldrig.” Det vore något att le stolt åt!

Det kanske kan slå köttbullar och pannkakor. Om inte annat så kan man ringa hem en mormor till det!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Traaaditiiiiiooner

  1. kusin2 on said:

    Skratt, samtal och kramar slår mycket högre än mormors sju sorters kakor! Jag vet att min korvstroganoff och fläskpannkaka kommer att vara ”mammas mat”. Men sen kommer nog städmanin ligga som ett trauma i deras barndom. Antagligen kommer det att bli deras revolt/obstinat. Hoppas bara inte att jag springer hemma hos mina 30+ are barn och städar och tvättar. Stackars svärdöttrar! Gah, hjälp. Dags för terapi!?!

  2. Haha, jag ska nog se till att du inte springer hem till dina söner (för så är det ju, i vårt jämställda land) och städar. Så länge du ser till att jag inte städar hemma hos mina… 🙂

Kommentera

