Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Tack och lov för playstation!

Mina morgnar fungerar så himla bra nu för tiden. Nästan inget tjat på barnen, ingen stress och inga sura miner – nåja, nästan inga sura miner i alla fall. Och det har jag en sak att tacka för – vårt Playstation. Jag vet, det finns säkert många av er som skakar på huvudet och tycker att jag är världens sämsta mamma men när det gäller att komma igenom dagen smidigt så tar jag till alla knep. Jag och barnen har satt upp regler för vad som gäller när man ska spela. Allra först så måste man ha ätit sin frukost, tagit på sig kläderna och borstat sina tänder innan man får spela – och jag kan lova att mina killar är färdiga med morgonrutinerna på 15 minuter! Och meda ns de spelar tar jaghand om lilltjejen och äter min frukost i någorlunda ro. Nästa regel är att man inte får bli sur när mamma säger att det är dags att stänga av spelet (mycket smart regel!!) så när vi ska gå till dagis stänger vi av – utan mankemank. För om man blir sur och tvär så säger nästa regel att det inte blir mer spel den dagen (jag låter  ju som värsta Hitlern!). Det blir ungefär en halvtimmes spel på morgonen och sedan får de spela ngn timme på eftermiddag/kväll också. Att just jag har fått in Playstation i min ”uppfostran” förvånar inte minst mig då jag i flera år har tyckt att barn ser alldeles för mycket på TV och spenderar för mycket tid på dator och tv-spel. Allt för lite motion och umgänge med familjen! Men jag har ändrat mig lite som ni förstår – så länge som barnen kommer ut och rör sig varje dag så ser jag bara fördelar med det. Inte bara för att min dag blir något lättare men också för att jag ser vilka färdigheter de skaffar sig och hur duktiga de är på att samarbeta samt hur socialt det faktiskt är! Så får Nannyakuten säga vad de vill, här funkar det hur bra som helst.

Nu har jag druckit upp mitt kaffe och det har blivit dags att stänga av spelet.

Ha en bra dag allihop!

Single Post Navigation

One thought on “Tack och lov för playstation!

  1. Jag har precis placerat mina små guldklimpar framför tvn medan jag hinner med det sista i köket. Skulle vilja påstå att det är mer passivt levende än dataspel.
    Fram för alla knep i vardagen! 🙂

Kommentera

