Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

”Godnatt, finaste” av Dorothy Koomson

Som ni kanske börjar förstå så gillar jag böcker om relationer. Gärna då böcker med massa nerv i. Nerver som får en att skratta, mysa, gråta och bävas.

En av mina alldeles nyupptäckta författare är Dorothy Koomson (Norstedt). Hon har för närvarande gett tre böcker, och jag såg till min glädje att det kommer en fjärde till våren nästa år. Jag har läst alla tre och gillade dem massor. Det är verkligen böcker man inte kan lägga ifrån sig, undras över och sedan gå och tänka lite på när man läst klart. Kan det bli bättre?

”Godnatt, finaste” handlar om vänskap, kärlek och svek. Precis som de andra två. Precis som det ska vara. Nova går med på att föda ett barn åt sin bästa vän Mal och hans fru. Under graviditeten ändras sig dock paret och Nova blir lämnad ensam med en växande mage och en saknad vän. Åtta år senare sker det som inte får ske, sonen råkar ut för en olycka och de tre parterna möts igen. Här kommer gamla hemligheter och känslor åter upp på ytan medan Leo ligger kopplad till respirator, kämpandes för sitt liv.

Gillar jag boken? Japp, utan tvekan. Grät jag? Nope, inte alls, men det är inte på något sätt ett kriterie för att störtgilla boken. Skrattade jag? Ett par gånger. Njöt jag av språket? Alltid. Gillade jag slutet? Nej, inte alls. Fick mig närmast att fundera på konceptet ”Fan Fiction”. Är historien trovärdig? Vet ni vad? Den är så galen och så twistad att jag undrar om den inte är just sann. Vilket förlag skulle annars gå på det? De andra två böckerna har visserligen också rätt konstiga historier. Rätt otrovärdiga i sin värdighet.

Men skit i det. Flyt med i språket, i karaktärerna och den böljande historien och du har 422 sidor läsvärd juletid framför dig. Det kan inte bli bättre än så!

Single Post Navigation

4 thoughts on “”Godnatt, finaste” av Dorothy Koomson

  1. Jag ska genast försöka få tag i denna bok, även fast jag inte helt delat din entusiasm över de två föregående böckerna. Man får väl vara lite kritisk även fast man är kusiner o delar på en blogg?

  2. Boken kan mycket väl tänkas ligga redo nere i källaren.. 🙂 På den här bloggen behöver vi inte alls vara eniga. Faktum är att det vore en anings roligare om man inte alltid vore det.. 🙂
    Dock måste du väl också hålla med om att historierna i alla böckerna är väldigt twistad? Så där så att det nästan måste vara sant.

  3. Enig i att jag skruvade lite på mig emellanåt, blev lite för mycket ”försöka hitta på ngt nytt”-aktigt. Men visst, det skulle kunna vara sant, inget övergår ju verkligheten!

  4. Pingback: Godnatt, finaste av Dorothy Koomson | Lottens Bokblogg

Kommentera

